Czy reflektory z wycieraczkami to relikt przeszłości?
Wyposażenie montowane w seryjnie produkowanych samochodach osobowych ulega ciągłym zmianom, a jedne rozwiązania techniczne są po pewnym czasie zastępowane przez inne albo eliminowane z uwagi na zmianę przepisów lub wprowadzanie nowych materiałów czy nawet zastosowanie odmiennej konstrukcji pojazdów. Dobrym przykładem mogą tu być montowane kiedyś przez niektórych producentów aut wycieraczki przednich reflektorów.
Co trzeba wiedzieć o wycieraczkach przednich reflektorów?
Przednie światła samochodu mają ogromne znaczenie dla widoczności, jaką będzie miał prowadzący pojazd kierowca. Zasięg lamp jest uzależniony przede wszystkim od ich mocy, lecz wielkość oświetlanego obszaru wynika także ze stanu kloszy i ich przezierności. Muszą one być także konstrukcyjnie dopasowane do ruchu lewo- lub prawostronnego, a jeśli nie, konieczna jest profesjonalna przeróbka reflektorów samochodowych. W Poznaniu światła aut sprowadzanych z Wielkiej Brytanii, Japonii czy USA dostosowuje do realiów UE firma TMC. Problemem dla jakości uzyskiwanego światła mogą okazać się zwłaszcza zbierające się na lampach zanieczyszczenia, które mogą sprawić, że część drogi pozostanie słabo widoczna. W starszych samochodach producenci starali się wyeliminować ten problem, montując na kloszach układ czyszczący składający się ze spryskiwacza i współpracujących z nim wycieraczek. Rozwiązanie to pojawiało się głównie w autach wyższych klas np. w Mercedesach W126 czy W201. Było popularne również w pojazdach wytwarzanych przez firmę Volvo. Z czasem jednak zrezygnowano z ich instalowania, ponieważ zmieniła się geometria i rodzaj lamp. W miejsce szklanych kloszy ustawionych niemal pionowo, gdzie o sposobie rozsyłania snopu światła decydowały nacięcia na wewnętrznej stronie szkła, pojawiły się lampy z kloszami wykonanymi z poliwęglanu.
Jak dbać o prawidłowe działanie reflektorów?
Właściwie działające światła samochodowe powinny być prawidłowo ustawione, tak by nie oślepiać kierowców aut jadących z przeciwka. Ważne będzie zadbanie o przezierność kloszy, ponieważ poliwęglan z czasem ulega zmatowieniu, co sprawia, że lampy nie świecą już tak intensywnie. Zdarza się też, że zużywają się zamontowane w reflektorach odbłyśniki. Rozwiązaniem tego problemu będzie zdecydowanie się na ich kompleksową regenerację. Firma TMC Regeneracja Reflektorów działająca w Piekarach Śląskich i Kościanie specjalizuje się w regeneracji reflektorów, nanosząc nową warstwę aluminium na odbłyśniki i polerując klosze lamp. Zajmuje się także przerabianiem reflektorów na ksenony oraz świateł amerykańskich i brytyjskich na standard UE.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana