Jak transportować silnik zaburtowy?
Silnik w łodzi motorowej lub jachcie żaglowym to najważniejszy i jednocześnie najdroższy element. Dlatego też niezbędne okazuje się przeczytanie instrukcji obsługi oraz nauka jego praktycznej obsługi, między innymi uruchamiania czy docierania w przypadku nowych urządzeń. Oprócz tego należy też wiedzieć, w jaki sposób bezpiecznie przetransportować silnik zaburtowy.
Przygotowanie łodzi do transportu
Jedną z najważniejszych kwestii jest dobranie przyczepy do typu, wagi oraz kształtu dna przewożonej łodzi z silnikiem zaburtowym. Od tego zależeć będzie bezpieczeństwo łódki, kierowcy samochodu, jego pasażerów oraz całej reszty uczestników ruchu drogowego.
Stabilne przymocowanie łodzi polega na umieszczeniu jej w taki sposób, aby ciężar rozkładał się równomiernie i nie przeciążał żadnej części przyczepy. Trzeba sprawdzić, czy kil pozostaje w całości oparty na rolkach kilowych i czy boczne podpory są wystarczająco dosunięte.
Wszystkie wystające elementy powinny zostać odpowiednio zabezpieczone, np. poprzez owinięcie folią. Urządzenia elektryczne należy odłączyć, a okablowanie zapakować oddzielnie. Jeśli w łodzi są jakieś luźne elementy niemożliwe do zdemontowania, trzeba je dokładnie przymocować tak, aby nie przemieszczały się w trakcie jazdy. Ta kwestia odnosi się również do klap, drzwi czy okien.
Jak należy przewozić silnik zaburtowy?
Silnik zaburtowy w trakcie transportu powinien pozostać zamontowany na łodzi. Takie rozwiązanie okazuje się najbezpieczniejsze pod wieloma względami. Trzeba pamiętać, że przyczepa bądź laweta, na której umieszczamy urządzenie, ma wystarczającą amortyzację na oponach i osi.
Warto zwrócić uwagę, aby silnik był odpowiednio podniesiony, bo podczas jazdy nie może on na nierównościach uderzać o jezdnię. Takie zaniedbanie w trakcie transportu stwarza ryzyko spowodowania uszkodzeń konstrukcji silnika. W przypadku awarii należy zwrócić się do profesjonalnej firmy, zajmującej się serwisowaniem łodzi i silników zaburtowych, np. Taurus Sea Power.
W sytuacji, gdy transport jednostki napędowej na łodzi jest niemożliwy, można przewieźć go w pozycji leżącej. Duże znaczenie ma jednak sposób ułożenia — należy kłaść go na stronie wydechowej z częścią gaźnika i wtrysku na górze.
Chcąc przewieźć silnik, należy pamiętać, że transportowanie go niezgodnie z instrukcją stwarza możliwość spowodowania uszkodzenia. Nie wolno dopuszczać do sytuacji, w której dolna część napędu położona jest wyżej niż górna. Może to skutkować dostaniem się wody do głowicy i powstaniem trwałych awarii.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana